Tuesday, September 29, 2009

HIP HOP VERSUS RAP


Hip Hop en rap zijn twee begrippen die door elkaar gebruikt worden zonder dat echt duidelijk is wat het verschil tussen deze begrippen is.


Vraag aan twintig Hip Hop liefhebbers wat Hip Hop is en je zal evenzoveel verschillende standpunten te horen krijgen. Dit hoeft geen probleem te zijn zolang deze standpunten elkaar maar complementeren. Helaas zullen de antwoorden elkaar voor een groot deel tegenspreken terwijl een aantal liefhebbers van het genre zelfs geen passend antwoord op de vraag kan geven.

Zo hoor je regelmatig dat Hip Hop bedoeld is om het harde straatleven weer te geven. Een gevolg van dit standpunt is vaak dat creatieve uitingen binnen Hip Hop waarin het harde straatleven niet (expliciet) tot uiting komt, niet als (oorspronkelijke) Hip Hop worden beschouwd. Een ander standpunt dat je voorbij ziet komen, maakt onderscheid tussen Hip Hop muziek en Rap door te stellen dat Hip Hop muziek de meer muzikalere variant van rap is. In dit standpunt is Hip Hop melodieuzer ten opzichte van rap dat meer om de harde teksten draait. En om het nog mooier te maken hou ik er zelf een andere en natuurlijk de enige juiste mening op na.


Voorgaande is een kleine illustratie van de verschillende meningen ten opzichte van Hip Hop en rap die onder het Hip Hop publiek leven. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Hip Hop door mensen die geen insiders zijn vaak niet begrepen wordt of als bedreigend wordt ervaren.
Dit hoeft geen probleem te zijn, ware het niet dat de belangrijkste mediakanalen door deze 'outsiders' worden gerund. Mijn bedoeling is echter niet zozeer om te komen tot een verduidelijking van Hip Hop ten opzichte van outsiders maar om meer eenheid te scheppen in de beeldvorming van de Hip Hop heads met betrekking tot 
Hip Hop. Dit leidt automatisch tot een verduidelijking bij outsiders.

Hierna zet ik het begrip Hip Hop gebaseerd op mijn persoonlijke mening uiteen*. Aansluitend ga ik in op de ontwikkeling van rap en de verhouding tussen de twee begrippen.

Hip Hop is in essentie een straatcultuur waarin mensen niet in aanzien stijgen door hun materiële rijkdom maar door de waarde die omstanders hechten aan hun creatieve uitingen. Deze uitingen zijn een belangrijke uitlaatklep voor de (barre) omstandigheden waarin geleefd wordt. De Hip Hop gemeenschap heeft altijd vastgehouden aan de waarde van de op de straathoeken gecreëerde kunstvormen ondanks dat Hip Hop door critici uit gevestigde kunstkringen doodgezwegen en genegeerd werd en wordt. Hierdoor is in de Hip Hop gemeenschap een sterk gevoel van eenheid en respect voor de underdog ontstaan.


In bovenstaande omschrijving zijn een drietal belangrijke elementen te vinden: straatcultuur, creatieve uitingen en leefomstandigheden. De combinatie van deze elementen heeft namelijk tot het ontstaan van Hip Hop geleid. Creativiteit heeft geleid tot beatboxen bij gebrek aan een radio, tot breaken op een kartonnen doos bij gebrek aan een professionele oefenruimte, tot graffiti op muren en treinen bij gebrek aan een andere manier om visuele kunsten tentoon te stellen, tot samplen bij gebrek aan live instrumentatie en tot een andere manier om gevoelens in de vorm van rap naar voren te brengen bij gebrek aan een andere manier om je stem te laten horen. De creativiteit is dus vanuit een bepaalde state of mind ontstaan die weer is beïnvloed door de leefomstandigheden.


Voor de aandachtige lezer is duidelijk dat Hip Hop dus een katalysator is voor creatieve uitingen, in welke vorm dan ook. Hip Hop is muzikaal gezien niet alleen de harde realistische kijk op society van neem een Public Enemy maar ook de opzwepende partytrack van een Rob Base (googlen voor de jongere lezers zou ik zeggen). Omdat feesten een van de meest natuurlijke manieren is om aan de alledaagse realiteit te ontsnappen en te ontstressen, was het volkomen normaal om naast de hardere Hip Hop tracks te bouncen op een partytrack. Het is verder de partyscene geweest die in de begindagen van Hip Hop zeer belangrijk was voor het ontstaan van de MC, Master of Ceremony (binnen Hip Hop) en de daaruit voortkomende rapper.


Gezien het voorgaande zou je dus kunnen zeggen dat rap een onderdeel van de grotere Hip Hop cultuur te noemen is. In de beginjaren van Hip Hop klopte dit ook.
Met de commercialisering van Hip Hop is rap echter verder van de oorspronkelijke vorm komen te staan waardoor het nodig is om een onderscheid te maken tussen rap en MC-ing, het verschijnsel waar rap uiteindelijk uit is voortgekomen. De oorspronkelijke MC was iemand die de dj begeleidde en uiteindelijk meer op de voorgrond kwam als op zichzelfstaande entertainer. Door zijn creativiteit en woordspelingen wist de Mc de crowd op te hypen en tegenstanders met de grond gelijk te maken.

In voorgaande omschrijving van de term MC-ing is dan ook het onderscheid met de hedendaagse rapper te vinden. De hedendaagse rapper is, zoals Krs-One
treffend zegt**, een vertegenwoordiger van de commerciële platenindustrie. Rap is naar mijn mening een geprepareerd product klaargemaakt voor massaconsumptie. Dit heeft natuurlijk niets van doen met de essentie van Hip Hop en de creativiteit en originaliteit die zo bij de Hip Hop State of Mind horen.

**Krs-One: verschil tussen een MC en een rapper


Ik durf echter, in afwijking van Krs-One, zo ver te gaan om te zeggen dat rap geen onderdeel van Hip Hop (meer) is. Een tweetal gevallen om voorgaande te verduidelijken. In het verleden hebben we een rappende minister van justitie gezien en het gebruik van rap in een McDonald's commercial. In deze gevallen kan zonder twijfel gezegd worden dat er gebruik gemaakt is van rap. Deze uitlatingen kunnen echter nooit en te nimmer als Hip Hop uitingen beschouwd worden gezien het ontbreken van de essentiële vereisten en de juiste state of mind.

Mijn statement is: 
Een echte Hip Hop liefhebber spreekt niet van rappers maar van MC’s.

Vandaag de dag zijn er vele rappers die rapmuziek maken tegenover een kleinere groep MC's die Hip Hop muziek maakt. De technische breakdown van de kwaliteiten van een MC volgt in het stuk getiteld:
to MC or not to MC

AlterEgo


raadpleeg voor een andere bron waarin een definitie van Hip Hop gegeven wordt: "Hip Hoptionary" van Alonzo Westbrook


5 comments:

  1. Mooi stukje,

    Ben het alleen niet met je eens dat er tegenwoordig alleen maar commerciële 'rappers' zijn. Er zijn genoeg die rappen om gevoel te uiten zonder er geld aan te willen verdienen. Deze MC's maken dan nog steeds rap, en als je rap maakt ben je een rapper lijkt mij :p

    ReplyDelete
  2. Bedankt voor het compliment en je reactie!

    Het onderscheid tussen rappers en MC's en rappen en MC-ing ligt voor mij in de verbondenheid met de Hip Hop cultuur. Het heeft dus niet alleen te maken met wel of niet commercieel zijn. Ik spreek bij een MC ook niet van rappen maar van MC-ing (vroeger werd er ook veel meer van MC-ing gesproken dan nu het geval is).

    Overigens kan er best wel sprake zijn van goede rapmuziek waarop ik m'n hoofd niet stil kan houden maar waarvan ik toch zeg dat het geen Hip Hop is gezien het ontbreken van een Hip Hop state of mind. Dit specifieke geval behandel ik in het stuk 'Hitler's Hip Hop track', so let me know what you think.

    ReplyDelete
  3. Dus als Donner een banaan nadoet, kunnen we een banaan geen fruit meer noemen? Met je claim ten opzichte van rap ben ik het niet helemaal eens, voor de rest een interessant stuk

    ReplyDelete
  4. hmm, je vergelijking vind ik niet helemaal zuiver. Ik zeg namelijk nergens dat Donner een rapper nadoet. Ik merk wel op dat de uiting die Donner doet nooit als een Hip Hop uiting gezien kan worden. Dit ter ondersteuning van mijn stelling dat rappen op zich door een ieder gedaan kan worden. Pas als er een verbondenheid met de Hip Hop cultuur is, voldoet de benaming 'rappen' niet meer en spreek ik van MC-ing.

    ReplyDelete
  5. laat het zo zeggen als je hip hop maakt rap je sowieso! hiphop is dus een onderdeel van rap in plaats van andersom. rap is niet altijd hiphop omdat je op een rock track house track of zelfs op hardcore muziek kan rappen. MC Zijn crowd movers en dat is dus eigenlijk elke vorm van een artiest op muzikaal gebied!

    ReplyDelete